Ez az si hely hrom vilgvalls, a zsid, a keresztny s az iszlm tallkozpontja. A hrom nagy egyistenhv valls egy-egy jelents szent helye tallhat ebben a vrosban, a Nyugati fal (ismertebb nevn a Siratfal), a Szent Sr templom s a Sziklamecset. Egy XVI. szzadi nmet metszet Eurpa, zsia s Afrika metszspontjba lltotta s a vilg kzppontjnak mutatta.
A Sziklamecset
Jeruzslem legszebb plete az vros szvben magasod mecset. A Sziklamecset nevet az ott lthat hatalmas sziklrl kapta, amely Jeruzslemet szent vross teszi. A Sziklamecset az iszlm ngy csodja kzl a harmadik. Mekka s Medina mecsetje utn kvetkezik, de megelzi Damaszkusz mecsetjt. Alapja az a sziklak, mely egykor a muszlim zarndoklatok legfbb clja volt. E szikla kr plt a Sziklamecset, a legrgibb rnk maradt iszlm szently.

A szikla, a Mrija hegy egy darabja, ahol brahm felldozni kszlt fit, Izskot Jehovnak, s ahol ezer vvel Krisztus eltt Salamon kirly az els templomot pttette, amelyet Kr. e. 588-ban leromboltak. Jzus mr a Nagy Herdes ltal pttetett nagyobb templomot lthatta. Herdes templomt a ma is ott ll sziklra ptettk. Ezen a helyen trtnt Mria megtisztulsa, amikor is az reg Simeon a kis Jzussal a karjn elmondta a Nunc dimittist.
A Morfija (Sion) hegy krnyke, ahova Salamon pttette templomt, nemcsak a zsidk, de a muszlimok szemben is szent s becses hely. Mohamed prfta (570-632) halla utn mindssze 6 vvel, 638-ban a muzulmn Omar kalifa vette be a vrost, s a templomot az iszlm szent krzetnek nyilvntotta.
gy tartjk, hogy Mohamed prfta a sziklrl (fnyl lpcskn) szllt fel szent lovn (Gbriel arkangyal ksretben) a mennybe, a hegy tetejn ll 4 m-es sziklatmbrl, melyet a Korn "jszakai utazs"-knt r le, hogy megkapja a kinyilatkoztatsokat fldi kldetse teljestshez. A Szikladmot a damaszkuszi kalifa pttette 691-ben, s a klsejt pomps aranymozaikokkal borttatta. Az oszmn trkk ksbb 45 ezer perzsa csempvel raktk ki. Maga a kupola, mely sokak szmra a vros jellegzetes szimbluma, (a 687-691ben emelt, csillog kupola koronzta szimmetrikus, nyolcszglet plet kls s bels elrendezst szigor matematikai elvek vezreltk). Eredetileg fbl kszlt s aranylemezekkel fedtk be. Az arany-alumnium tvzetbl kszlt s Korn-idzetekkel kestett jelenlegi kupolt 1963-ban fejeztk be, (kerlete 61 m.) Tbbfle illatszerrel is meglocsoltk (mbrval, pzsmval), gyhogy a zarndokok egy id utn mr illatrl is felismertk.
A muszlimok hite szerint a vilgvge eljvetelekor errl a sziklrl hangzik majd el az utols tletre hv sz. (A fundamentalistk a "vgs jel"-knt tartjk szmon a sziklt, a zsidk s a keresztnyek az Armageddon helynek is nevezik, amely a vgs kzdelem sznhelye lesz a Messis msodik eljvetele eltt, a moszlimok szerint ezen a helyen fog majd ssze Jzus s Mahdi a Messis, a Gonosz ellen, s a zsidk s a keresztnyek is megtrnek az iszlm kebelbe. A templombl ma nem tiltjk ki a hitetleneket, nem gy, mint a keresztesek uralma alatt, amikor a zsidk s a moszlimok nem tehettk be a lbukat. A fundamentalistk sokszor igen elszntan versenyeznek az egyedli birtokls jogrt. A nyolcvanas vekben tbbszr megprbltk felrobbantani a mecsetet, de az izraeli hatsgok meghistottk a mernyleteket.)
A rmaiak Kr. u. 70-ben romba dntttk Herdes templomt. A moszlimok viszont, amikor a 7. szzadban meghdtottk Jeruzslemet, sokkal tolernsabbnak bizonyultak, hiszen Mohamed az testamentum prftinak s Jzus rksnek vallotta magt, akit a moszlimok sza prftaknt tisztelnek. Elfogadtk a szepltelen fogantatst, s Mrit a Korn is s az iszlm gyakorlat is tiszteletben tartja. Jeruzslemen kvl, Mria srjnak templomban az egyik falon lv jel Mekka irnyt mutatja a zarndokoknak.
A Siratfal
Jeruzslem a jdeai sivatag jelentktelen, dombtetn ll vroskja volt, amikor i. e. 1000 tjn Dvid elfoglalta a knanitktl, s dlen a Vrs tengertl szakon az Eufrteszig terjed kirlysgnak fvrosv tette. Mikor Dvid fia, Salamon a vros falain bell megptette az els templomot - a szentlyt -, hogy mlt helyet adjon a ktblknak, melyekre a Mzesnek adott Tzparancsolatot vstk, Jeruzslem a zsid np szent helye lett.
I. e. 587-ben El-zsia legnagyobb birodalmnak uralkodja, Nabukudurriuszur megostromolta a vrost. Leromboltatta Salamon templomt, a zsidkat pedig birodalma fvrosba, Babilonba hurcoltatta. A babiloni fogsgbl visszatrt zsid szmzttek i. e. 520 krl jjptettk a templomot, s ez az plet tbb mint 500 vig fennllt, mikzben Izrael ln egymst vltottk az idegen uralkodk. I. e. 19-ben Salamon templomt ismt tptettk, ezttal Nagy Herdes megbzsbl, akinek neve rkre sszeforrt a betlehemi gyermekgyilkossggal. A Biblia szerint Herdes elrendelte, hogy minden ficsecsemt ljenek meg Betlehemben, mert hrt kapott egy gyermek szletsrl, akibl idvel a zsidk kirlya lesz. A herdesi templom i. sz. 70-ig llt fenn, amikor a rmaiak - egy zsid felkelst kveten - fldig romboltk.
Napjainkra Herdes templombl mindssze a nyugati fal maradt meg, amely a zsidk szmra a fldkereksg legszentebb helye. Kzismertebb neve - Siratfal - a zsidk ama szoksbl ered, hogy a szent fal eltt imdkozva siratjk szmztt hittestvreik sorst s a templom lerombolst. A buzg imdkozk egy rsze knyrgsekkel telertt paprlapot cssztat a fal hasadkaiba, azaz a szent templomba, abban a hitben, hogy esdekl szavaik egyenesen Istenhez szllnak.
Miutn a moszlimok megfosztottk a zsidkat a szent szikltl, szksgk volt egy msik szent helyre hitk gyakorlshoz. Az vros nyugati rszben ll masszv falat vlasztottk erre a clra, amelyet az ta Siratfalnak hvnak. A hagyomny szerint hatalmas alapkvei Salamon templombl valk, valjban azonban Herdes helyrelltott s kibvtett templombl szrmaznak.
A zsid valls hvei a fal eltt sirattk meg a templom lerombolst, s itt emlkeznek a babiloni fogsg keserveire. Kis cdulkra rtk imikat vagy azoknak a nevt, akikrt imdkoztak, s ezeket a kvek kzti rsekbe gymszltk. Kb. negyedmilli zsid ltogat el a Falhoz venknt hsvtkor, a szukt idejn s a hetek nnepn.
A Siratfalrl kszlt fotk gyakran flrevezetek, mert ltalban csak stt ruhs hszid zsid frfiakat rktenek meg, pedig a valsgban az egsz vilgrl rkeznek ide zsid nk s frfiak egyarnt, hogy a Falnl imdkozhassanak. Az egyetlen felttel, hogy a frfiak nem lphetnek fedetlen fvel a Falhoz, s a nemeket az ortodox zsid elrsok szerint elklntik egymstl. A zarndokok ima utn a Fal eltti tren csoportokba verdnek, hogy ismerseikkel, bartaikkal tallkozzanak.
A Sziklamecset s a herdesi templom nyugati falnak egymsmellettisge jelkpes mdon fejezi ki a nagy vilgvallsok egyttlst Jeruzslemben. A szent falnl az ortodox zsidk rendszeresen tartanak eskvket s bar nicva (a 13 ves s 1 napos fik vallsi rtelemben vett felntt vlst) megnnepl szertartsokat.
A Szentsr-bazilika
Tbb mint 1600 ve, hogy a Szentsr-bazilika a keresztnysg egyik legszentebb temploma lett. Az vroson kvl tallhat templom azon a helyen ll, ahol Arimateai Jzsef eltemette Krisztus testt egy "kertben" sott srgdrbe. Ez nem messze trtnt a Golgottl vagy Klvritl, ahol Jzust keresztre fesztettk.
A Szent Sr templom trtnete, (ahova Jzsef temette Jzus testt), 135-re nylik vissza, amikor Hadrianus rmai csszr fldig rombolta Jeruzslemet s e szent helyen Vnusz tiszteletre emeltetett templomot. Mikor Helna (a ksbbi Szent Ilona), az els keresztny csszr, Nagy Constantinus anyja 326-ban elzarndokolt Jeruzslembe, Makariosz jeruzslemi pspk segtsgvel azonostotta a pogny templom alatti srboltot. A sr egyik oldala nyitott, s egy kereszt jelli, ez a Klvria helye.
Constantinus leromboltatta a templomot s helyn bazilikt, tglalap alakban elrendezett pletegyttest, emeltetett. A 335-ben felszentelt egyttes zr motvuma a Krisztus felttelezett srhelye fl ptett kr alak szently, az Anasztszisz rotunda. Ide tartozott mg egy rkdos udvar, a Golgota, ms nven Klvria-domb felttelezett helye, ahol Jzust keresztre fesztettk, valamint a Mrtrium templom, ahol istentiszteleteket tartottak.
A jordniai Madeba templomban 1884-ben felfedezett VI. szzadi padlmozaikon, az n. Madeba-trkpen Jeruzslem legkorbbrl fennmaradt alaprajza lthat, rajta a Constantinus-fle bazilikval. A keresztnysg e hrom jelents kegyhelye vgl is a XII. szzadban kapcsoldott ismt egybe, amikor Constantinus bazilikjnak lerombolst, jjptst s jabb lerombolst kveten a keresztes lovagok fensges romn templomot emeltek e helyen, melyet 1149-ben szenteltek fel, s1959-ben restaurltak.

Az 1927-es fldrengs utn plt, jelenlegi Szent Srtemplom a keresztesek ptmnynek h msolata. A kolostorok, kpolnk s srok alkotta pletegyttes vallsi jelentsgnek beszdes bizonytka, (1757-ben keltezett feloszts ), amely szerint, a ltestmny fenntartsrl 6 keresztny egyhzi kzssg, rmai katolikus, grgkeleti ortodox, szr, rmny s kopt, kzsen gondoskodik, s tiszteletben tartja egyms vallsi szertartsait. Egykor ide tartozott az etip templom is, de ezt ksbb a Szent Ilona kpolnba helyeztk t.
A Mrija hegy egyetlen si valls hangjait visszhangozza, mely mg a zsid, a keresztny s a muszlim vallsnl is rgebbi. A vlemnyek megoszlanak a hrom nagy monoteista valls szent helyeivel kapcsolatban. Vannak, akiknek Jeruzslem mg mindig Isten szent vrosa. Msok azon csodlkoznak, hogy a sok viszlykods kzepette a halk, vkony kis visszhang egyltaln hallhat.
A Tzszertarts, a jeruzslemi Szent Sr-templom hsvti szertartsainak legltvnyosabb s legmegindtbb mozzanata annak a "szent tznek" a megjelense, amelyet a grg ortodox ptrirka hoz ki a szent srbl, hogy felmutassa az htatos gylekezetnek. Az g fklykkal s gyertykkal vrakoz hvk elragadtatva nneplik a tzet. Vros a j tvonalak metszspontjban Jeruzslem vszzadokon t eltr kultrj s vallsi meggyzds npek fontos vrosa volt.

Napjainkban a trtnelmi rksg nyomaszt teherknt nehezedik Jeruzslemre, a szent vrosban minden naposak a vallsi s politikai zavargsok. Sokak szemben tovbbra is Isten vrosa, m az egysget hirdetk hangja egyre halkabb, a marakodk ersdik. E magasztos hely egyszerre a dicssgk s rks viszlykodsuk trgya... |